2009. január 17., szombat

Saláta öntetek

Egy jó saláta akár főétel is lehet. Éppen ezért nem mindegy, hogy milyen az öntet.
Az elsőt, amit most bemutatok, Urbán Valitól tanultam. Ez egy különleges öntet, érdemes belőle többet készíteni.

Urbán Vali videóján meg is tudjátok nézni, hogyan készíti el ezt a receptet.



Juliano saláta öntet

1 csésze hidegen sajtolt, extra szűz olivaolaj
fél csésze frissen facsart citromlé
1/3 csésze friss fokhagyma feldarabolva
2 kanálnyi felszeletelt gyömbér
1 kiskanál miso vagy szójaszósz - vagy egy teáskanál só

Az egészet turmixoljuk 2 percig. Akkor van kész, amikor már krémes állagú. Próbáljátok ki, tényleg nagyon különleges.

Juliano a recept forrása, ő nyitotta Kaliforniában az első nyers-vegán éttermet 15 évvel ezelőtt.


A következő recept Máthé Saroltától származik.

Hippocrates öntet

1/2 dl olivaolaj,
1/2 dl lenmagolaj,
1/2 dl kendermagolaj,
4 evőkanál citromlé,
1 teáskanál őrölt mustármag,
2 gerezd fokhagyma,
1 evőkanál tamari,
1 evőkanál víz,
2 csepp stevia

A hozzávalókat összeturmixolod, majd finoman öntöd turmixolás közben rá az olajat, óvatosan, nem szabad túlturmixolni sem!
Nagyon finom, hűtőszekrényben 10 napig is friss marad, lehet többet is készíteni belőle.

Nekem nincs otthon kendermag olajam, ezért pontosan még nem tudtam elkészíteni ezt a receptet. Más, hidegen sajtolt olajokkal kipróbáltam már, és persze remekül sikerült. Hozzá kell tennem, hogy nekem a 2 csepp stévia mindig kevésnek bizonyult, a tamari szósz sem kötelező, csipet sóval lehet helyettesíteni.

Azt ajánlom, hogy ezekből az öntetekből egyszerre többet készíts, és akkor, ha éhesen, fáradtan hazaérsz, akkor elég csak feldarabolni néhány zöldséget, salátalevelet, rácsurgatni egy két evőkanál öntetet, és máris egy kitűnő vacsorát kapsz!

4 megjegyzés:

Unknown írta...

Oh, Gitta! Mintha csak nekem szolt volna... :-) Juliano-t holnap ki is probalom! Nagyon koszonom!

Gitta írta...

Dóri, ez neked szólt. Te kérted nemrég, hogy mutassak jó salátaöntetet, nem?
És még a sajátomat nem is írtam le, de jön az is nemsokára!

Bogi írta...

Szia Gitta!
Tegnap megcsináltuk a Juliano öntetet. Nagyon finom, eteti magát, meg ez minden kínai kaja alapja! Csak egy bajom volt vele, nagyon zsíros volt. Pedig így is feleannyi olajat tettünk bele, mint amit írt. Mit gondolsz, ha olaj nélkül csináljuk, akkor is ilyen finom lesz?
Bogi

Gitta írta...

Igen, szerintem is zsíros. Kicsit túlzásnak is tartom, hogy levesként is fogyasztják.
Két dolog jutott eszembe ezzel kapcsolatban:
1. a salátára kevesebb öntetet kell tenni. Vagy az arányokon kell változtani, kevesebb olajjal. Valamennyi olaj azért kell bele, szerintem.
2. ha nem kevered elég sokáig, (vagy elég nagy fordulatszámon) akkor nem lesz homogén, az olaj a tetején marad, így lehet, hogy több kerül az ételre. Ha viszont az olajat apránként teszed bele, akkor nem lehet elrontani, kocsonyás, homogén lesz, mint a majonéz. Vagy veszel egy Vitamix-et.