2009. március 25., szerda

Zserbó nyers vegán módra

Semmi kétség, ez a sütemény volt a márciusi potluck legszebb és szerintem legfinomabb alkotása. Anna és Feri hozta, hálás köszönet érte.


Kétféle változatban készült, az egyik citromos, a másik narancsos töltelékkel. Anna nagyon ügyesen megjelölte a citromos szeletre citromhéjat, a narancsos szeletre narancshéjat tett díszítésképpen.

Kedves olvasóm, ha belegondolsz, hogy maga a sütemény alapja gyümölcslap, - éppen olyan, mint amilyenből én a palacsintát szoktam készíteni -, a töltelék citromos, illetve narancsos, és a tetején csokoládé: már a gondolattól is elcsordul... és tényleg nagyon finom volt.

Hozzávalók:
Gyümölcslapok (2 db-hoz): 2 banán, 4-5 szem alma, kevés őrölt fahéj, gyömbér, szegfűszeg
Krém: 1 csésze kesudió (egy éjszakára beáztatva), 1 kanál agavé szirup (ízlés szerint), fél/1 citrom leve (ízlés szerint)
Csokoládé bevonat: 1 kanál kókuszzsír, 1 kis darab kakaóvaj, 2-3 kanál kakaópor, 1-2 kanál agavé szirup (ízlés szerint)

Elkészítés:

A gyümölcslapokhoz az almát meghámozzuk, magházát eltávolítjuk, a banánnal és a többi hozzávalóval együtt sűrű masszává turmixoljuk. Aszalógépben (vagy villanysütőben, radiátoron), 40 fokon aszaljuk.

A két darab lap széleit egyenesre vágjuk, majd 4 részre vágjuk mindkettőt. Így összesen 8 lapunk lesz és kb. 12 szelet, ha nem akarunk ilyen "magasat", vághatjuk kevesebb részre is, így alacsonyabb lesz, de több szelet kijön belőle.

A krémhez a hozzávalókat alaposan összeturmixoljuk, hogy jól kenhető krémet kapjunk. Figyeljünk arra, hogy ne legyen túl folyós sem, mert akkor a lapokat nagyon el fogja áztatni.
Az összevágott lapokat a krémmel rétegezve kenjük meg.

Mi nem hagytunk krémet a legfelső lap bevonására, ezért vontuk be csokoládé mázzal.
De ha hagyunk, akkor a sütemény tetejét ezzel is bevonhatjuk, és reszelhetünk rá csokoládéból forgácsokat, vagy kókusszal szórjuk meg.
A csokoládé bevonathoz a hozzávalókat gőz felett olvasztom meg. Lassú tűzön, így nem melegszik 40 fok fölé.
A kész bevonattal bekenjük a sütemény tetejét, néhány órára hűtőbe tesszük, hogy a csokoládé kellőképpen megdermedjen, és a gyümölcslapok megpuhuljanak.
Legvégül felszeleteljük, mi pizza vágóval csináltuk, szép lassan vágva a csokoládé nem törik meg.

Narancsos változat:

A sütemény elkészítése és hozzávalói a krém kivételével megegyezik a citromoséval.
Krém: 1 csésze (10 dkg) mandula (én nem hámoztam meg, egy éjszakra beáztatva), fél narancs leve, 1 kanál agavé szirup (ízlés szerint)

Még egyszer beteszem a sütiről készült csoportképet is:

6 megjegyzés:

Marcsi írta...

Kedves Gitta! A vasárnapi V.G.B.T-n zserbóval szerepeltem, amit itthon persze elmulasztottam lefotózni. Nagy kérés lenne, ha tőled kérnék képet? Legalábbis úgy láttam, hogy sokat fényképeztél.
Köszönöm: Marcsi

Bibe írta...

Szia Gitta!

Bocs, hogy kukacoskodok, de ha gőz lesz a vízből, az 100 fokos és úgy sejtem ezt a hőt a tál is átveszi, amiben a csokit olvasztja az ember. Vagy nem?

Gitta írta...

Szia Marcsi! Küldj nekem egy e-mail címet, és küldöm a képeket. gitta@wisoft.hu
puszi

Gitta írta...

Szia Bibe!
A víz tényleg nagyon meleg, amikor forr. Gőz már hamarabb is keletkezik, amikor lecsapódik az edény alján, már sokkal alacsonyabb a hőfoka, és az edényben éppen olvadó kakaóvaj hőmérséklete pedig még alacsonyabb. Úgy lehet ellenőrizni, hogy ha az ujjad beleteszed, és még elbírja, akkor rendben. És éppen csak gőzölgő (nem lobogva forró) víz fölött ez pont ilyen. És még valami: a gőz fölé valamilyen vastagabb falú edényt kell tenni.
Több módja is van a kakaóvaj felolvasztásának, én beteszem az aszalógépbe, beállítom a 42 fokot, és akkor biztosan nyers marad. Csak hát nincs mindenkinek aszalógépe.

Anna írta...

Szia Bibe!

Mivel még nincs aszalógépem, ezért olvasztottam vízgőz felett. (szerencsére már csak kb. egy hónap és újra kapható lesz :) )
Gittának teljesen igaza van, a víz lassú forrása és az edény vastagsága miatt alig melegedett fel a vaj. Elég sűrűn néztem a hőmérsékletet és éppen csak langyos volt.
Nagyon finom csokoládé készíthető így, próbáld ki.
Anna

Andrea Magotsi-Nagy írta...

Szia Anna!
Neked nincs blogod? Valahol mar lattam a nyers zserbo receptjet, de most nem talalom azt a blogot - orulok, hogy itt ratalaltam.