2009. augusztus 25., kedd

Top 10

[top10.jpg]
Benzsi tette fel nekem a kérdést, hogy mi lenne az a 10 étel, amit utolsó órámban kérnék. Nem egyszerű a feladat, két évvel ezelőtt egész más lett volna a sor. A sorrend nem jelent minőségi különbséget. Nálam mind a 10 étel holtversenyben az első.

1. Legelőször gyümölcsöt ennék. Bármilyen gyümölcsöt. Kedvencem az alma, barack, dinnye, piros bogyós gyümölcsök, de jöhetnek a déli gyümölcsök, savanykásabb, kesernyésebb darabok is. Lényeg, hogy friss, érett legyen.

2. Zöld turmix. Bármilyen zölddel, bármilyen gyümölccsel. Azt gondolom, hogy ha zöld turmixot innék az utolsó órámban, nem is az lenne az utolsó órám... :)

3. Lecsó. Jöhet a hétköznapi és az ünnepi egyaránt. Régen a főzött lecsót is nagyon szerettem, de most a nyers lecsó intenzív íze és ropogós állaga üti a szétfőtt változatot.

4. Cukkíni tekercsek édes-csípős szezámmag szósszal. Tavaszi tekercs névvel tettem fel ide a blogra. A menta nagyon jól harmonizál a szósz édes-csípős-savanyú ízével, a ropogós zöldségek pedig... Érdekes, eddig ezt a nyers ételt bárkinek kínáltam, mindenki odavolt a gyönyörűségtől. A munkahelyen, itthon a rokonok, barátok, mindenki. A szószt érdemes megtanulni, és gyakran készíteni, mert bármilyen zöldséget bele lehet mártogatni, vagy salátára ráönteni, finom, pikáns.

5. Paradicsom leves. Ez a legegyszerűbb nyers változat, amiben szinte csak paradicsom van, semmi más. Na jó, kis bazsalikom, szárított paradicsom, citromlé, édesítőszer. Aztán jöhetne bele egy kis apróra vágott zeller, paprika, csírák, magok.

6. Brokkoli krémleves. Télen esik jól igazán, tényleg, milyen régen ettem.

7. Saláta, saláta, saláta. Az a "mindent bele", színes, illatos, zöldfűszeres saláta. Minél többféle szín, íz! És ha a salátát készítő szíve, lelke, szeretete is benne van, akkor annál nincs finomabb étel.

8. Gyümölcslapos nyers palacsinta kesudió öntettel. Az öntetbe mostanában szoktam tenni valamilyen gyümölcsöt, így nem annyira zsíros, és sokkal könnyebb, sokkal finomabb. Ma pl. sárgabarackkal ettük...

9. Nyers csoki. Mondjuk gyümölcsöket belemártogatva, kicsit csurgósan, csöpögősen. Jó nagyokat nevetve közben, ki mijét csöpögtette le :)

10. Már végére is értünk a sornak. Most valami különlegeset kellene írnom, valamilyen többrétegű gourmet ételt, de nem. Az aszalt hagyma nem maradhat ki a kedvencek közül. Mostanában méz helyett kevés oliva olajat teszek rá, és jó sokáig aszalom, 10-12 órát. Friss zöldséggel, mondjuk paradicsommal mennyei.

A kérdést természetesen én is továbbadom, Klári és Siccike kedvenc 10-es listájára lennék kíváncsi.

2 megjegyzés:

j írta...

Szia Gitta! Nagyon különleges dolog, amit csinálsz, igazán tiszteletre méltó. Lehet, hogy csak figyelmetlen voltam, de nem találtam olyan bejegyzést, amiben leírod, hogy miért döntöttél úgy, hogy a nyers étrendet követed, milyen volt az átállás, kívánod-e néha a hagyományos ételeket, az étrended hány százaléka nyers, stb. Előre is köszi: juc

Gitta írta...

Szia Juc!
Azért nem találtál ilyen bejegyzéseket, mert nincs. Eddig nem gondoltam azt, hogy az én miértjeim másokat érdekelhetnek. Ha többen kérik, akkor szánok neki egy bejegyzést, ha nem, akkor addig is itt van röviden:
Miért? Mert szerintem ez a legegészségesebb, legtermészetesebb táplálkozás, és mert szeretem a gyümölcsöket, zöldségeket. Amióta áttértem, azóta nem szedem a gyógyszereket, amit az orvos írt fel azzal, hogy ezt most már életem végéig kell szednem. Évről évre javul az allergiám, és megnövekedett energiaszinttel, 3 gyerekkel, napi 8-10 óra munkával egész jól elvagyok.
Milyen volt az átállás? Nekem vegyes. 1-2 hónap fokozatos tanulgatás és próbálkozás után hirtelen, gyors.
Kívánom-e a főtt ételeket? Nem nagyon. Sokkal jobban szeretem ezeket az új ízeket... finomabbak.
Hány %? Közel 100. Vannak napok, amikor nem megy a 100% nyers, de ez az alap. Igyekszem. Hiányzik valaki, aki minden nap elkészítené nekem a napi betevőt. Nekem nem olyan egyszerű napközben pl egy büfébe betérni...