2010. augusztus 27., péntek

Kövér porcsin

Évivel szinte ugyanazon a napon kattantunk rá a kövér porcsinra. Még régebben Viktoria Boutenkótól kaptam egy hírlevelet, amiben egy videón boldogan mutatta meg, hogyan készít ebből a szép növénykéből remek zöld turmixot, miközben azt ecseteli, hogy mennyi értékes tápanyag, legfőképpen omega 3 zsírsav van benne.

Az aktualitását annak köszönheti ez a bejegyzés, hogy Craig Sommers a holnapi előadásán is meg fogja említeni. Hogy megörült, amikor az utcán a kövek között meglátott egy tő porcsint, letépett egy darabkát, és rögtön elkezdte dícsérni, hogy tudom-e, hogy milyen értékes növény.

Ajánlom salátába, és zöld turmixba!


Ezt a rajzot Abonyi Zsuzsanna készítette, és a Biokontroll Hungária honlapjáról másoltam ide. Ugyanitt találtam azt az infót, miszerint a kövér porcsin hajlamos felhalmozni a nitrátot, ezért csak nitrogénnel nem műtrágyázott helyről érdemes szedni. Fogyasztható nyersen, vagy főzve, én az előbbit javaslom valamilyen gyümölccsel, vízzel összeturmixolva.

Amit a kövér porcsinról a Wikipédián találtam (eredeti forrás: A természet füvészkertje. Reader's Digest)

A kövér porcsin az omega-3 zsírsavakban leggazdagabb növény. E zsírsavak egyébként még a halolajban fordulnak elő. Innen származik gyulladásgátló és véralvadást gátló (vérkeringést serkentő, érelmeszesedés kialakulásának veszélyét mérséklő) tulajdonsága. Magas C- és E-vitamin, valamint béta-karotin és glutationtartalmának köszönhetően antioxidáns és immunerősítő hatást fejt ki. A vér koleszterin- és cukorszintjére kifejtett hatásával védi az artériákat.

Belsőleg a kövér porcsin a szívproblémák, illetve a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésére ajánlott. Mint megelőző szert az öregedés folyamatának lassítására alkalmazzák. Külsőleg izomgörcsök fellazítására használatos.

Nemesített változata a porcsinrózsa, szerintem ez nem ehető:

De nagyon szép, kedves virág.

7 megjegyzés:

Hajni írta...

Nahát,egész életemben utáltam,nő mindenfelé,nem győzzük kiszedni a kertben.
Mennyit tegyünk a turmixba?

Ungvári Szilvia írta...

Én is szeretem :-)

Nemrégiben olvastam, hogy a halolaj azért tartalmaz sok omega-3-t, mert a hal algát eszik, így veszi magához. Vagyis az omega-3 a zöldekben van. Zöldre fel!!

Még mindig nem jutottam el olyan helyre, ahol a nálunk előforduló vadon termő ehető zöldeket tanítanák :-( Ha van ilyen, szóljatok!

Puszi Gitta, minden jót!

Gitta írta...

Notte, én is utáltam, mostanáig.
Annyit tegyél, amennyi jól esik. Az omega3 miatt enni kellene minden nap, én egy kis marékkal teszek, vagy annyit, amennyit a kertben találok.
Szilvi, nem csak az omega3 ered a zöld növényekből, hanem a fehérje is! Egyetértek, zöldre fel!
puszi: Gitta

Bogi írta...

Jééé, én ezt zsíros ternye néven ismertem eddig, a kertek réme...
A másikat meg simán lekukackáztuk. :)
Tudtátok, hogy a parlagfű is ehető? Turmixba, vagy fűszerként, úgy, mint a petrezselyem.

lanci írta...

ÉS van valami, amivel össze szokás keverni?
Én most találtam ilyet a kertben, de nem vagyok 100%-osan biztos benne, h ő az....

Gitta írta...

lanci, hozz belőle holnap, jó lesz a zöld turmixba!

Gitta írta...

lanci, ne holnap, szombaton!