2010. augusztus 25., szerda

Psyllium husk - utifűmag héj

A nyaralás alatt nem tudom kiélni kreativitásom a konyhában, örülök, ha gyorsan összeütök valamilyen főtt ételt a családnak, és még marad időm magamnak is valami gyors és egyszerű nyers ételt készíteni, ami legtöbbször csak zöld turmix vagy gyümölcssaláta.
Így kedves Olvasóm, most marad az elmélet, megint találtam egy érdekes anyagot, amit megosztok veletek.


Az utifűmag héj (psyllium husk) egy elég különös hozzávaló, amit gyakran használunk nyers ételek készítésénél. Elsősorban édességek, torták alapanyaga, mert segít besűríteni a folyékony gyümölcspépet, finom zselét képez abból az anyagból, amihez hozzáadják.
Sokan nem tudják, hogy amellett, hogy hozzásegít bennünket, hogy gyönyörű és ízletes nyers ételeket készítsünk, nagyon, de nagyon egészséges is! Méltatlanul merül az ismeretlenség homályába, nem is értem, hogy miért csak bio boltokban lehet kapni.

Psyllium husk-ot minden TESCO áruházba!


Amikor először olvastam furcsa nevét egy kréker hozzávalói között, megrémültem. Te jó ég, micsoda faramuci alapanyagokat kell nekem beszerezni, ha át akarok térni a nyers étkezésre! Hol kapok én ilyet? Még életemben nem hallottam a nevét! Később megnyugodtam, megtaláltam, vettem egy csomaggal, és már ott figyel a konyhapolcon a mandula és a kakaópor mellett. Megéri használni, nekem már természetes!

Csak így elsőre: az utifű aktív hashajtó, hasmenés esetén hasfogó, mely koleszterin-csökkentő, magas vérnyomás-csökkentő és nyálkaoldó tulajdonságokkal is rendelkezik. Egy növényi mézgát tartalmaz, amely bevonja és megnyugtatja a bélpályákat. Nyúlós, zselatinszerű masszává duzzad a belekben, így kenve a bélfalakat és elősegítve a bélmozgást. Mivel hozzájárul a széklet puhításához és formálásához, hasznos a viszketés, vérzés, fájdalom és az aranyér, székrekedés és egyéb bélrendellenességek tüneteinek csökkentésére. Gyógyszerként használatos hasmenés, gyomorsav, gyomor- és nyombélfekély, ill. húgycsőgyulladás ellen.


Előzetes kutatások szerint a cukorbetegség kezelésében is szerepet játszik: egy 18 alanyon elvégzett tanulmány szerint ha reggeli és vacsora előtt bevették, a glükóz és inzulin koncentráció jelentősen csökkent a nem inzulinfüggő cukorbetegségben (2. típus) szenvedő embereknél.

A www.halas.net oldalon a következőket találtam:

A psyllium bélműködést szabályozó étrend‐kiegészítő:
- hatékony szer elhízáskor és túlsúly csökkentésénél, csökkenti az éhség-érzetet, gyakorlatilag nulla kalóriát tartalmaz
- a táplálkozás kiegészítésére rostszegény étkezési szokások és fokozott napi rostbevitelt igénylő betegségek esetén
- a bélműködés normalizálására, a rendszeres napi laza széklet biztosítására,
- székrekedés megelőzésére és kezelésére, pl.: hasi- vagy végbélműtétek után, aranyér ill. fájdalmas székletürítés esetén, alkalmas terhes nőknek és szoptatós anyáknak, valamint hat év feletti gyermekeknek is
- hasmenés rövidtávú, kiegészítő kezelésére
- tisztítja az emésztőrendszert, jól alkalmazható tisztító kúráknál, a szervezet teljes felfrissítésére
- alaposan kitisztítja a bélrendszert, ezáltal csökkenti a vastagbél- és végbélrákos megbetegedésének kockázatát
- igen hatékonyan alkalmazható a koleszterin- és vércukor szint csökkentésénél, sem cukrot, sem zsiradékot nem tartalmaz
- jól bevált a nyirokrendszer tisztításánál, nyirokcsomó duzzanatnál
- segít a bőr problémáinak leküzdésében (pikkelysömör, ekcéma, akné, stb.), összességében javítja a bőr minőségét és küllemét
- csökkenti a nem tökéletes ürítés nyomán fellépő fáradtságot, stresszt és migrént
- mérsékli az anális viszketegséget
- óvja a gyomor és a belek nyálkahártyáját a túlsavasodástól
- hozzájárul a belek mikro flórájának regenerációjához kandidázis és antibiotikumos kezelés esetén
- allergiás tünetek leküzdésénél is jól használható

És bár nem értek egyet egyetlen étel kúraszerű szedésével, azt javaslom, hogy keressétek a boltokban és használjátok! Keverjétek édességekhez, krékerhez, fasírthoz. Ha a mindennapi étrend része lesz, szép egyenletesen kifejti jótékony hatását, és megvéd a fent felsorolt csúnya betegségek ellen.

2 megjegyzés:

Culinaria Ungaria írta...

Kedves Gitta!
Ez egyszerüen hihetetlen,mennyi mindent tudsz!!!! Komolyan! Èn kint élek Németo.-ban, és még csak most kezdek ismerkedni a nyers és egészséges konyhával, de az oldalad nagy segítség benne! (Itt inkább a grillezett virsli+kolbász a nyerö! :D ) Nem tudom,hogy megkaptad, de én már írtam neked leutóbb a hajdinával kapcsolatban. Utána megtaláltam a választ az oldaladon, és azóta már sikeresen csíráztattam is. Az enyém pörkölt volt, az volt a baj... Nagyon szemezek egy Excaliburral, de sok helyen olvastam, hogy hangos. Nem tudom, lenne-e értelme elötte egy Stöcklit beszerezni, csak úgy próbálgatásra, vagy rögtön egy 5 fiókos Exc.-t. Èn egyébként Wellneszedzö vagyok, és elsösorban magamnak+férjemnek varázsolnék valami finomat, egészségeset. Szerinted? Csak így tovább, és meg egyszer köszönöm szépen a sok hasznos tanácsot és finom receptet! Üdv:Krisz!

Gitta írta...

Krisz, köszönöm!
Nem kaptam még tőled levelet, vagy legalábbis nem emlékszem!
Nekem is 5 tálcás Excalibur-om van, tényleg elég hangos. 2 személyre bőven elegendő. Akkor kell zúgatni, ha nem vagytok otthon.
Örülök, hogy tudok segíteni!