2011. augusztus 29., hétfő

Nyers lenmag-kenyér

A hétvégén a Vegetáriánus Fesztiválon volt egy pici asztalom, amit megpakoltam különböző nyers finomságokkal, és a vendégek megkóstolhatták. Többek között ilyen lenmag-kenyeret is vittem magammal, nagyon érdekes volt a visszajelzés, a csodálkozás. 1 cm-es kenyér szeletkék, formára teljesen olyan, mint egy sütött kenyér. Nem ropogós, mint a napkeksz, hanem puha, mint egy friss kenyér. Nem győztem magyarázni, hogy:
"Nem, ez nincs megsütve!"
"Ez nem kenyér, amiben van lenmag is, hanem ebben CSAK lenmag van"
"Nem, liszt az egyáltalán nincs benne"
"És élesztő sem..."
"Mitől marad egyben? Hát az aszalástól!"



Rengeteg kérdés jött ezzel kapcsolatban, és persze mindenkit a recept érdekelt.

A "Kifőztük magazin" augusztusi különszámában jelent meg ez a kenyér recept, aki még nem töltötte le, annak ajánlom sok szeretettel! A magazin ingyenes.

A kenyér a paleolit diétába is beilleszthető, nagyon egyszerű elkészíteni, és meglepően finom. Nem feltétlen kell hozzá aszalógép, a sütő is megteszi :) és nincs szükség 8-10 óra szárításra, elég 1-2 óra!

A kereskedelmi forgalomban többféle lenmag kapható, a fotókon arany lenmagból készült kenyér látható. A barna lenmag ugyanolyan finom, csak a kenyér színe lesz más.
A lenmagban rengeteg az omega3 zsírsav, a lenmagból készült kenyér rendszeres fogyasztása csökkenti a szív és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát, sőt, a már beteg embereknél javítja az állapotot.
Ezt az alapreceptet különböző ízesítőkkel lehet kiegészíteni, pl. hagymával, aszalt paradicsommal, bazsalikommal.
Az ízesítés nélküli kenyér kiváló alapja lehet a napi szendvicsünknek, mert így bármilyen fűszerezésű feltéttel fogyaszthatjuk. Ha pedig fűszeresebbre készítjük, akkor egy natúr salátával lesz finom!

Hozzávalók
40 dkg őrölt lenmag (barna, vagy sárga)
10 dkg brazil dió (más néven paradió) *
1 alma
1 teáskanál só
kevés víz
1 evőkanál utifűmaghéj

*a brazil diónak kiemelkedően magas a szelén tartalma (a szelén egy igen erős antioxidáns), napi adagja 2-3 szem, de ha ezt a kenyeret rendszeresen fogyasztod, akkor a szervezeted folyamatosan ellátod a szükséges szelén mennyiséggel. A brazil dióban minden esszenciális aminosav megtalálható, így ez a kenyér remek fehérjeforrás is. Cinktartalma is jelentős, a cink segíti az anyagcserét, javítja az emésztést.


Veknit formázunk, az utifűmaghéj segít, hogy ne ragadjon

A lenmagot megőröljük, félretesszük. A diót, az almát, és a sót aprítógépbe tesszük, és morzsásra aprítjuk. 1-1 evőkanál vizet tehetünk hozzá, hogy ne legyen darabos, hanem egy lágy masszát kapjunk. Kiborítjuk egy tálba, és hozzákeverjük az őrölt lenmagot. Kézzel gyúrjuk, mint egy rendes tésztát. Veknit formázunk belőle, az oldalát körben meghintjük utifűmaghéjjal, hogy ne ragadjon a deszkához. 1-2 cm-es darabokra vágjuk, majd aszalógépben 1-2 órát szárítjuk 45 Celsius fokon. (vagy melegben kitehetjük a napra, vagy légkeveréses sütőben, nyitott ajtónál szárítjuk)


Szeletek a tálcán

Az utifűmaghéj fehér lisztként veszi körül a kenyeret, ne ijedj meg, az nem penész!
Nem lesz száraz, egy teljesen kenyér-szerű lenmagos szeletet kapunk, amit hűtőszekrényben 1 hétig eltarthatunk. Minél szárazabbra aszaljuk, annál tovább eláll.

Ezt a kenyeret bárki könnyen elkészítheti, de lehet rendelni tőlem is!
Hívj telefonon, vagy írj: gitta@wisoft.hu

35 megjegyzés:

erős ildikó írta...

Szuper! Nekem nagyon tetszik. Lehet, hogy tudod, párom paleo. Én meg egy ideje igyekszem a glutént (is) kerülni. Sok nyers ételt eszünk, viszont én nagyon szeretem a kencéket (tojáskrém, halkrém, egyebek), és így nem tudom igazán mire kenni. A paleo kenyérreceptek többsége tele van tojással, az nekem nem kenyér. Ez viszont nagyon klassz, ráadásul nincs megsütve. Szeretném kipróbálni, csak mostanában nemigen tudok kimozdulni, hogy valamilyen bioboltban megtaláljam a hozzávalókat (mert gondolom, ott kaphatók.) Majd később. Addig is izgat a dolog, így azt hiszem - ha van rá mód - Tőled rendelek próbaképpen. Írok majd a megadott címedre.

erős ildikó írta...

Ja, igen, ha nem bánod, majd a blogomon (napmátka tűzhely) is írnék erről a remek receptedről, természetesen linkkel együtt.

Ritmus írta...

Én pedig gratulálok a reggeli Mokkában történt szereplésedhez! Még ha a dietetikus néha beléd is fojtotta a szót, azért átadtad a nézőknek a nyers táplálkozás lényegét!Gratula! Nekem lenne kedvem egy ideig kipróbálni...

Gitta írta...

A dietetikus egy egészen más világot él meg, neki az a kerek. Nekem meg ez. Nagyon rossz érzés volt úgy ott állni, hogy a stúdióban a befogadó készség nem volt teljes. Bizalmatlanságot és kétkedést éreztem, és többször is belém fojtották a szót.
Nem tudom megítélni, hogy milyen volt, mert én benne voltam, remélem sok emberhez eljut, és tudok segíteni.

Gitta írta...

Ildi megkaptam a leveled, mindjárt válaszolok!

Gitta írta...

Szia Ildi, várom a leveled, és természetesen írhatsz róla, át is variálhatod!

Corinna Nitschmann írta...

A "paleo" a "nyers"-sel tökéletesen jól kombinánlható!

erős ildikó írta...

Én is szeretném megnézni a beszélgetést, ha lehet. Találtam egy videót, ami viszont nem a dietetikussal, hanem a műsorvezetőkkel együtt készült. Ha az előbbi is elérhető az interneten, kérek szépen linket.

Gitta írta...

http://tv2.hu/mokka/video/mokka-habbal-nyers-finomsagok
http://tv2.hu/mokka/video/mokka-habbal-nyersen-fogyasztott-etelek-hatasa

Szerintem kihagyható. Kicsit nehéz helyzetben voltam, és nem kezeltem elég lazán a helyzetet. Ráadásul az adás előtt a műsorvezető megkóstolta a nyers kenyeret, és kifejezetten rossznak találta, és ezt nem is titkolta el. Nem volt túl jó kedvem...

erős ildikó írta...

Köszi, így láttam az elejét is. Szerintem teljesen jó, ha nem is vagy elégedett - a műsor jellegéből adódik, hogy sajnos "komolyabbra" nem lehet venni.
Egy-két megjegyzés:
Hüvelyesek: felmerült, hogy ezeket általában nem lehet nyersen enni, Te említetted a csíráztatást. Párom a paleo étrend szerint nem eheti (a magas lektintartalom miatt.) Én meg úgy gondolom, hogy ezek egy külön csoportot alkotnak, ha nem fogyasztjuk, akkor is marad még bőven elég zöldség, gyümölcs, ami nyersen ehető.
Finomított cukor: Fel nem foghatom, mire utalt a dietetikus, amikor azt emlegette, hogy pici babának, ha édesíteni kell, csak ezt adhatjuk. Tudom, hogy ebben a korban a méz ellenjavalt, de nem tudom, mit kellene feltétlenül édesíteni.
És végül úgy gondolom, a betegek csak hadd reménykedjenek! konzultálhatnak ugyan az orvosukkal, de sajnos ő az esetek túlnyomó részében nem fog összefüggést látni a táplálkozásuk és a betegségük közt. Míg Te pedig felhívod a figyelmet egy logikus lehetőségre, ami által meggyógyulhatnak.

Gitta írta...

Ildi, a hüvelyesekre azt mondta, hogy nyersen nem fogyaszthatók. Erre mondtam, hogy de csíráztatva igen. Mindenki eldönti, hogy eszi vagy nem. De az nem igaz, hogy a nyerskonyhában ki kell hagyni, mert nem ehető nyersen. Én sem szoktam sok hüvelyest enni, de vannak, akik kifejezetten azt kérik, hogy mondjak babos meg lencsés recepteket... csicseriborsósakat :).
Hát az a csecsemőknek finomított cukor! és mindezt egy dietetikustól! Erre már nem is lehetett mit reagálni. Idő sem volt rá.
A műsor után azt mondta, hogy örül, hogy megismert...

ezisén írta...

Hú ezt kipróbálom. Nem is kell áztatni a lenmagot? Diót sem?

Gitta írta...

Erika, a dió áztatott-szárított, vagy a paradió nem nyers, azt nem kell áztatni. A paradióban nagyon sok a szelén, ami egy fontos antioxidáns, emiatt szoktunk arról elfeledkezni, hogy tulajdonképpen nem is nyers. A lenmag folyamatosan nedvességben van, így megduzzad, vagyis a készítés során éri annyi nedvesség, hogy felélednek benne az enzimek. Mivel nem szárítjuk ki teljesen, ez egy puha, nedves cucc marad, és nagyon finom. Mindenfélével lehet ízesíteni, nekem a zelleres jön be és van az aszalt paradicsomos-hagymás változat, ami szintén elég ütőőőős.

ezisén írta...

Köszönöm, a paradió a kedvencem ma veszek és kipróbálom !!!!

Gitta írta...

Era, amióta ezt a kenyeret készítem, ez a napi betevőnk. A férjem sajtot tesz rá, én csak fokhagymát meg paradicsomot, bazsalikom levelet.

Judit írta...

Szia Gitta! Tegnap elkészítettem és a páromnak jobban ízli, mint nekem! És ez nagy szó :-) Lenmagpelyhet vettem, mert nem volt kedvem darálni. Lehet, hogy még ennél a megroppantott magnál is apróbb kellett volna bele? Nagyon nehezen állt össze, készítés közben kicsit elment a kedvem az egésztől. De nem arról vagyok híres h abbahagyom :-) Mi lehetett a baj? Nekem a néhány evőkanálnál több víz kellett bele, tehát elvileg az is volt elég. Szóval az a kérdésem, hogy szerinted finomabb lenmag kellene, vagy több víz? Lenne még egy kérdésem a variációkhoz. Ugyebár azért kell a lenmag, mert az "zselés" lesz a víztől. Egy része helyettesíthető más maggal? pl. szezámmal, napraforgóval vagy bármi mással? Mekkora arányban válthatnám ki a lenmagot(ha egyáltalán lehet ilyet...)? Nagyon szépen köszönöm, a műsorodat pedig megnézem... Bár nem szeretem az ilyeneket, mindig csak az ellenoldal támadását szűröm le. És bár én a Ti oldalatokon állok, tudom, hogy ha valaki nem tudatosan étkezik/tudatosan használj a kozmetikumoat, tisztítószereket stb., akkor az illetőt nem fogja meggyőzni a műsor. Ugyanígy van ez Antal Vali tv szerepléseivel is. Érdemes őket is megnézni, ha tehetitek! Bocsánat, hosszú lett, de felkeltette a fantáziámat a kenyér. A "rendes" mindig rosszul sikerül. De a tegnapi nyers alkotásom lesz a holnapi reggeli... :-) Puszi Gitta, kitartás! Mikor lesz webáruház az akadémia honlapján? Mikorra tervezed a "nyitást"?

Gitta írta...

Judit, a lenmag pehely másképp működik, mint a frissen őrölt lenmag. Biztosan több víz kellett hozzá.
Ezt a receptet én még csak így csináltam, nem próbáltam meg semmivel helyettesíteni a lenmagot. Próbálkozz, és kérlek írd majd meg, hogyan sikerült.
Webáruház? Azt a sok sok árut mind fel kell tölteni, és akkor nyitunk!
Meg aztán még kell 1 engedély is, azt is megvárom.
:)

pancsa írta...

Ez a kenyér egyszerűen mesés, köszönet érte! Én egyszer már helyettesítettem a paradiót mogyoróval, és két egész almát teszek bele, s akkor nem kell bele víz, meg útifű maghéj.
Nekem is része a mindennapjaimnak, és aki eddig kóstolta, mind odavolt érte. Még a férfiak is!
Még egyszer köszi Gitta!

Gitta írta...

Pancsa, örülök, hogy sikerült örömet szereznem ezzel a kenyérrel. Mi is nagyon szeretjük, napi szinten fogyasztjuk. A diófélék helyettesíthetők egymással :), a paradiót a szelén miatt szeretem beletenni, nagyon fontos antioxidáns, minden nap kell enni kis mennyiségben, lehetőleg rendszeresen.

Judit írta...

Köszönöm szépen, azért vettem pelyhet, mert össze volt roppantva a mag és gondoltam akkor nem kell bajlódnom az őrléssel. Még van ebből az adagból, de akkor rajtam a sor, hogy kísérletezzek :-) Ha sikerül tökélyre fejlesztenem a receptet, feltenném a blogomra, természetesen a forrás megjelölésével, ha nem bánod. De addig még sok víz lefolyik, amíg én ezt eltanulom :-) Egyébként a könyveidről már ódákat zengtem :-))) A webáruház tudom, hogy melós, emlékszem, anno a bionom webáruház nyitására is sokat kellett várni, mert nagyon sok dolga volt a lányoknak-fiúknak, de megérte. Biztos vagyok benne, hogy a Te esetedben sem lesz másképp :-) Köszönöm a válaszod!

Gitta írta...

Judit, érdemes bajlódni az őrléssel, mert akkor a legtápdúsabb a mag, ha frissen van megőrölve. Állás és tárolás közben veszít a vitamintartalmából és oxidálódik.
Webáruház, hamarosan!

Lidi írta...

Kedves Gitta!
Nagyon szépen köszönöm, hihetetlen finom lett! Sajnos későn tudtam meg, hogy van itthon kávédaráló, így már megmostam a lenmagot, és reggelre nem száradt ki. Aprítóval próbálkoztam, de nem lett olyan jó a végeredmény. Paradió helyett egyszerű diót tettem bele, de a végeredmény így is nagyon finom lett. A következő pedig még finomabbra fog sikerülni - mert lesz következő :)

Gitta írta...

Kedves Lidi, nagyon örülök, további sok sikert kívánok!

Nahira írta...

"finomított cukrot gyerekeknek 1 éves korig" "senkibe ne keltsünk reményt, hogy a nyers ételekkel meggyógyulhat..." Éljenek a dietetikusok...:/

Unknown írta...

Sziasztok, "sima" dióval kiváltható a brazil dió? Ha igen, a daráláson kívül kell vele vmit csinálni? Előre is nagyon köszönöm a segítséget.

Gitta írta...

Paradió helyett működik a sima dió, de még a napraforgó mag is.
Ezeket előtte be kell áztatni, és jól leöblíteni, leszárítgatni.

Mira írta...

Kedves Gitta! A lenmagot milyen állagúra kell darálni? Köszönöm.

Gitta írta...

Szia Mira, én nem túl finomra szoktam, lényeg, hogy frissen legyen megdarálva...

Eva írta...

Szia! Azt szeretném kérdezni, hogy ebből a kenyérből mi a maximális napi adag, mert elég töménynek tűnik. Paleós oldalakon olvastam, hogy a paradióból valójában már 1 szem is fedezi a napi szükséges szelén, illetve a lenmag jelentős fitoösztrogéntartalommal rendelkezik. Illetve valahol azt is olvastam, hogy gyerekek csak módjával ehetnek lenmagot annak a cianogén glikozid tartalma miatt. Az én kétévesem pl. ehetne ebből a kenyérből? Köszönöm a válaszokat! Éva

Gitta írta...

Kedves Éva,
a természetes táplálkozásban éppen az a jó, hogy nem tudod semmiből túlenni magad, mert a többi anyag (pl. a rostok) gondoskodnak a megfelelő arányokról. Ez a kenyér olyan tömény, hogy 2-3 szeletnél többet nem tudsz belőle enni.
Lenmagból ez biztosan nem túl sok. Ha a paradió miatt aggódsz, akkor úgy oldd meg a problémát, hogy egyszer paradióval készíted, következő alkalommal pedig napraforgót vgy rendes diót teszel bele.
Igen, csak mértékkel mindent.

Eva írta...

Kedves Gitta!

Köszönöm a választ! Közben megcsináltam a kenyeret és nagyon finom lett! Ennek ellenére tényleg nem lehet sokat enni belőle :-)

L. Mariann. írta...

Gitta! Szuper ez a recept! Mennyi ideig kell sütőben szárítani??

Gitta írta...

Sütőben is elég neki 1-2 óra, a legalacsonyabb hőfokon!

Névtelen írta...

Kedves Gitta!
Alma nélkül is működik (esetleg több vízzel)? És az útifű maghéj lecserélhető chia magra? Ha igen, akkor ugyanaz a mennyiség kell bele?
Köszönöm szépen a válaszodat!
Üdv
Gyöngyi

Gitta írta...

Kedves Gyöngyi, alma helyett lehet cukkinit beletenni, de nem lesz olyan finom. Az utifűmag héj elhagyható, a chia mag nem helyettesíti.